måndag 20 augusti 2012

Budapest

Vår första dag i Budapest inledde vi med att ta oss till Gamla Stan/Castle Hill. Där hittar man slottet och den kända Matthias kyrkan och utsikten över Donau och staden är väldigt vacker. Vi började med en sen frukost och strosade sedan runt, det var väldigt mysigt i Gamla stan. Vi köpte lite souvenirer och sådant också. Sedan gick vi in i Matthias kyrkan, den var under renovering men de delar vi såg var fint och det fanns även en liten utställning med lite olika föremål, information om kyrkan och renoveringen och så. Sedan kikade vi på den fantastiska utsikten över staden och tog många bilder. Efter några timmar i Gamla stan så åkte vi tillbaka till hostelet för att hämta vårt bagage och bege oss mot centrala stan och turiststråken. Här besökte vi det berömde New York Café som är i ett gammalt palats. Trots den fina miljön så var priserna humana. Vi åt Hungarian Cake Selection, vilket var riktigt mumsigt och även mättande. Sedan var det dags att möta killen som vi skulle bo hos som jag hittat via couchsurfing. Vi hittade honom lätt och han bodde väldigt centralt, bara ett stenkast bort från Budapest svar på Avenyn i Göteborg. Han bjöd på vin och vi började göra i ordning oss inför kvällen. Vi tog även en promenad när solen började gå ner och såg slutet av handbollsmatchen mellan Sverige och Ungern, vi var de enda som var glada när Sverige vann haha :) Kvällens partajande började sedan i en park där det var fullt med folk som satt ute i det fria och drack, och det fanns även några barer. Vi träffade ett ungerskt par som vi pratade med och det dök även upp en full, ungersk man som sa en himla massa på ungerska till mig och Jonna som vi inte förstod, jag roade mig med att prata på svenska tillbaka ;) Sedan skulle vi möta upp några svenska killar som vi träffat i Venedig och tillslut lyckades dom hitta till parken. Vi lyckades dock tappa bort våran värd Rob som tydligen har en tendens att försvinna på fyllan. Efter ett tag hittade vi dock honom igen. Sedan bar det iväg hem till honom en sväng där vi alla förfestade lite till. Sedan gick vi över en av broarna till en nice ute nattklubb där vi dansade och hade det trevligt. När vi gick ville Rob stanna kvar, så när vi kom tillbaka var vi tvunga att lämna dörren där nere öppen på något sätt, så killarna fick flytta en jättetung betongklump :P Sedan hängde vi ett tag innan jag somnade och så småningom gick killarna hem till sig. Morgonen efter var vi glada av att se att Rob hade hittat hem och tagit sig in! :)

Jag och Jonna inledde dagen på saluhallen med att käka och kika runt i den stooora saluhallen. Jonna passade även på att köpa lite ungerskt vin. Sedan begav vi oss till ett av termalbaden som Budapest är kända för. Det var en stoooor anläggning med massvis av pooler och bastus. Vi spenderade flera timmar där med att bada i olika varma pooler och basta i olika sorters bastus. Det var en skön dag. Sedan åkte vi hem och efter en liten powernap så gick vi ut och käkade på ett pastaställe. Sedan blev det lite förfest innan vi begav oss till parken igen. Sedan gick vi vidare mot en nattklubb som var nice. Den var både inne och ute, i typ en lägenhetsbyggnad. Vi dansade och träffade även några svenskar, det var gott om dom i Budapest kändes det som. Sedan skulle jag och Jonna ta oss hem eftersom vi skulle flyga hem nästa dag. Det gick väl ganska bra men var mycket längre än vi trodde, så vi tog en taxi sista biten. Sedan lyckades vi knuffa fram betongklumpen så att Rob skulle kunna komma in. Nästa morgon var det segt att gå upp men vi kom upp i allafall och tog en taxi till flygplatsen. Jag mådde inget vidare, halsont, huvudvärk och frös jättemycket. Efter att ha köat för att checka in bagaget så fick vi oss frukost. Sedan var det dags att flyga hem...Det var väldigt kallt på flygplanet och att jag var sjuk gjorde inte direkt saken roligare. Så inte den skojjigaste flygresan men den gick i allafall fort. Eftersom jag var sjuk så var det skönt att komma hem, men de två första dagarna spenderades i sängen med feber. Nu en vecka senare så känns det tråkigt att vara hemma. Men jag har massvis av härliga minnen och bilder! Och förhoppningsvis nya vänner :) Jag har kollat mitt konto och försökt räkna lite, om jag har räknat rätt så kostade resan ca 25.000 sammanlagt. Då är det med interrailpass, flygresa hem, boende, mat, nöjen, allt! Jag tycker helt klart att det var värt dom pengarna. Vi hade kunnat leva snålare men det är inte lika kul. Vi har ätit gott, gått på de sevärdheter vi velat osv. Runt 6000-7000 är pengar som gått till resande i form av interrailpass, reservationsavgifter, kollektivtrafik och flygbiljett. Sedan tror jag att boendet har kostat runt 7000, men det är bara en enkel uppskattning jag gjort. Men det borde vara någonstans runt det i alla fall. Så drygt 10 000 är mat, nöjen osv. Där hade man nog kunde snålat en del, men det ville jag inte :) Min max budget var 30 000 så jag är nöjd! Nästa tågluff blir det nog östeuropa och det är billigare. Men som sagt, går säkerligen att komma undan billigare i västeuropa också.
Jag är i allafall hel nöjd med resan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar